Wednesday, January 7, 2009

how do i feel about my school??

School? yea wut do i feel about it ehh..mlm td buat aku terfikir sejenak pasal sekolah gara-gara topik yang dibincangkan dlm Ally mlm tadi..Ally ade menjemput beberape kanak2 dr former school beliau, sk sri petaling and beberape orang guru..dia juga ada meng'interwiew' seorang budak selaku ketua darjah bg kelas die..whushhhh! memory lampau menghambat kepale..ketua darjah aku mase sekolah2 dulu..yea, aku mmg x pernah menjawat jawatan sebagai ketua darjah smpailah ke ketua tingkatan krn aku jenis yang takutkan komitmen..takut bile cikgu mintak tolong itu ini, aku xde upaye nk lakukan..takut untuk digelar "useless, hopeless n seangkatan dgn nye...tp aku pernah bercita2 and menjadik seorang pengawas..pelik! sedangkan pengawas tugas die berkali ganda berbanding ketua kelas..tp aku hendakkan jawatan tuh bukan krn tugas, tp kerana NAMA! yes! tuh dia..aku da mengaku..mmg mase sekolah dulu aku sukakan perhatian..dan sampailah masenye pemilihan jawatan2 tertinggi di sekolah, aku dilantik sbg penolong ketua pengawas 2..tugas nye? smpai sekarang aku dok pikir..ape tugas yg aku dah lakukan? boleh dikatekan aku same jek level ngn budak2 lain..malah lebih teruk dr diorg..suka hati nk masuk kelas ke taknak atas alasan nk tolong cikgu itu..tolong cikgu ini..ade kelas nk dijage..datang sekolah lambat..n aku lebih mendapat perhatian bila byk mewakili sekolah..nasyid, netball, pertandingan melukis..ahaks..tuh sume memori sekolah rendah..

sekolah menengah aku x banyak perkara membanggakan aku da lakukan..selain meneruskan usaha untuk wakil sekolah dlm netball, tu pun sekerat jalan..bila masok form 4..aku da give up..psl aku rase useless jek buat tu sume psl xde nmpak hasil..hasil ape yer? ye..aku kurang dpt perhatian..selalu tewas! tuh paling aku x suke..bertiketkan atas nama sekolah AGAMA buat aku rase sume perkara terbatas..jahat ke aku? no..bukan aku salahkan agama tp ke'extreme'an certain penganutnye yg agak terlampau..adekah ptt minda pelajar dikaburi dgn "KFC dan McD itu syubhah!" "jangan salam dgn orang yg berpakaian syaitan!" dan mcm2 lg perkara yg buat aku rase kenapa agama kita digambarkan sebagai begitu extreme sdgkan pada dasarnya islam itu mudah..knape nk pengaruh orang lain dgn perkara yang kita sndirik taktaw hujung pangkal nya..betol ke KFC McD tuh haram? kenape nk malukan umat sendirik d khalayak ramai just because die melakukan kesilapan..bukankah kite sume x sempurna..dan bukankah menjatuhkan air muka seseorang tu juga satu kesalahan..terus terang aku mmg xtaw perkara itu berdosa atau tidak..tetapi memalukan org lain d dpn org ramai setahu aku mmg tidak elok..

k back to the lane, pasal sekolah, aku seronok kalau pergi sekolah n jumpa kwn2..coz aku tahu diorg x tinggalkan aku wlpun jauh d sudut hati aku mengatakan one day kita sume akan berpisah jugak..kalo x krn bercerai nyawa d bdn, memasing akan ada haluan masing2..that's the fact..now pon da menunjukkan ura2 ke arah tu..nk jumpa da susah..luckily ade byk kemajuan..sms, phone calls, ym..tp wlpon mende tuh sume ade..yg penting HATI! kalo xde hati nk contact..teknologi maju mcm mane pon..hubungan tetap xde ape pembaharuan berlaku..or could be worse?

teringat dulu, tiap2 pagi jumpe d perhimpunan..orang lain beratur ikut kelas, tp kitorg beratur ikut kepale sndirik..boleh dikatekan setiap kali perhimpunan, kitorg ade special bodyguard..pengawas stand still kt sebelah..but all her efforts were hopeless..buat penat air liur kaw jek ber"shuhhhh" sane sini..waktu rehat buat reunion lg..duduk satu corner, bergosip..pokpekpokpek..masok kelas..then jumpe kt musolla (if ade kelas tmbhn, or kene solat) perbincangan hal negare disambung lg..kalo x abes..jumpe lg kt tuisyen..eyh belom abes lg k! kt umah smbg mesyuarat kt telefon..kalo x aku call kau..kau yg akan call aku...aha seronok! mmg seronok! hampir 70% hidup aku mase sekolah dihabiskan dgn kawan..now peratusan nye semakin berkurangan since masing2 da start ade komitmen sndiri..assignments, final exam, boyfriend and other lifesyle..but i accept it as a circle of life..sume manusia akan berubah..both physically and mentally..cume yg aku takut bila sume da start melupakan masing2..

how do i actually feel about my school? happy or sad? good or bad?

jawapannye both! sume aku rase..happy 'coz all of those happy moments..sad because all of those things wont remain the same..good psl perkara2 yg membanggakan aku penah buat untuk diri n org lain..bad pasal..aku pon bukan la baik sgtttt...so karma la beb kalo rase bad tuh..hehe..k chiow!

1 comment:

Farah Alias said...

my school life sgt best sbb ada korg sume!!! thnks u guys!!! =)