Tuesday, January 13, 2009

current issue..

memandangkan ramai orang membincangkan isu kekejaman rejim zionis terhadap rakyat palestin, aku rase aku pon x nak lah ketinggalan untuk mencatit sedikit sebanyak pendapat aku ttg kekejaman tersebut..bukanlah seperti lembu dicucuk hidung..bila semua bloggers membincangkan perkara2 tersebut..baru aku nk buat..bukan! niat aku ikhlas nk ckp (smbil terbatuk comel..uhukk uhukk) ok, aku mengaku aku kurang ambil perhatian tentang isu ini memandangkan aku sdg sibuk menghadap final exam (alasan x bleh pakai!) and aku juga kurang menonton tv..tp aku tahu perkara itu sedang berlaku melalui email2, ym dan sebagainya..dan aku juga mengaku kurang ambil perhatian tentang pemboikotan terhadap barangan amerika..aku jadi lagi tak ambil peduli bila terbaca McD juga perlu diboikot..ahhh persetan la! kate gerak hati..aku terfikir..kalau kita nk boikot KFC, McD lah sebagai..habes ekonomi negara kita x terjejas juga ke? mcm mane dgn pekerja2 Malaysia yang sudah berbelas tahun bekerja untuk produk2 tersebut? kita senanglah cakap boikot itu ini..tp kita akan tutup periuk nasi bangsa sendirik..lihat sahaja siapa pekerja2 itu..kebanyakannya Melayu! yer Melayu kita sendirik..kasihan Pak Lah..banyak aspek perlu difikirkan pabila diajukan soalan berkenaan isu kekejaman ini..apakah langkah yg Malaysia akan ambil untuk menyelamatkan rakyat Palestin..rakyat tahu nk marah jek..beban di bahu beliau bukan kita nk bantu sama..tp tahu nk persalahkan..nie la rakyat kita..bertindak tanpa memikirkan akibat (same dgn jek yg tgh becakap nie..)

oklah, memandangkan aku hanyalah pelajar mmu yg belum graduate dan juga bukanlah pakar ekonomi..kita biarkanlah isu itu buat sementara waktu..

berbalik kpd kisah kekejaman di Palestin..aku ade sempat terlihat satu video rakaman seorang ibu dipeluk anak lelaki remajanya..dr air mukanya aku mmg agak dia pasti kehilangan seseorang..cara dia memeluk erat anak lelakinya itu seolah2 tahu yg mereka bila2 masa aku berpisah..dr sesi perbualan ibu itu mengatakan bahawa dia sedang melarikan diri bersama anak lelakinya ke suatu tempat yg diberitahu selamat..iaitu sekolah! dan juga diberitahu seorang laki anak lelakinya yg masih kecil berada di sekolah tersebut..semasa sampai di sekolah tersebut, tempat itu sudah pun diBOM! diMUSNAHKAN! diHANCURKAN oleh si laknat israel nie..sume pelajar telah terkorban termasuk anak lelaki perempuan tu tadi..sedih melihat cara percakapan ibu itu yg sudah kekeringan air mata sambil dipeluk erat anak remajanya..

dari situ aku start sedar..that we have to do something..n yea, currently aku mmg xde beli barang2 amerika..McD pon da lame x makan..aku tataw la usaha aku ni sampai mane memandangkan aku nie jenis hangat2 tahi ayam jek..but wut most important thing that i've learnt..aku kene bersyukur dgn apa yg aku ada..alhamdulillah aku masih ada ibu bapa, adik2, kakak2 and abang untuk aku bergantung..aku masih ade tempat tinggal untuk berlindung..just now aku merungut dkt mak pasal mesin basuh yg da x boleh nk spin dry..agak bengang bila kene sidai baju basah2 dgn air menitik2..bukan baju tuh jek basah..tp baju yg aku pakai pon turut terbasuh sama..ishhh! geram..bila mak ajar cmne nk buat..aku x nak dgr..yg aku tahu aku x nak basuh baju selagi mesin x betol apalagi sidai baju..gila mengada ek? nk dibandingkan dgn mereka kt Palestin sana..bukan je mesin basuh xde..rumah pon da xde..pakaian mereka berlumuran darah juga sudah berhari2 tidak disalin..

ape2 pon..semoga Allah sentiasa melindungi umatnya..aminn..

4 comments:

Rfq Kml said...

"kita senanglah cakap boikot itu ini..tp kita akan tutup periuk nasi bangsa sendirik" - aritu baru keluar TV3.they said that it would affect only minimal but still, it could affect our country`s economic development.so tidakkan perkara yg dilakukan ini amat membackstab diri sendiri dan juga negara sendiri.bak kata Dr Mahathir "boikotlah itu ini itu ini" terus terang di situ terlekta kesilapan beliau.dah name menteri bajet bagus oh wtf -_-

Farah Alias said...

Masih byk lagi brg yg boleh diboikot!jgn takut untuk berjihad!!

adibah said...

before nk boikot..malaysia kene jamin kualiti brg sendirik..bukan takut nk berjihad or menidakkannya..kita boleh berjihad dgn menderma n sebagainya..isu boikot memboikot nie sgt subjektif n mengeffek byk pihak..

Farah Alias said...

mmg. you are totally right. tpi kalau kite ada pilihan lain,boleh la kite boikot. cnthnye mcd or kfc, we have choice kn.kite blh mkn kat warong2 lain but for certain things yg mmg kite tkde pilihan lain,we have no choice. my ustzh said,kalu tkblh wat semua,jgn la tinggalkan semua. fhm kn?
it's not easy for me either nk boikot2 brg nie.and bnda nie nmpk mcm isu lama..tpi situasi mkin teruk. satu cara utk kite tunjuk dan lahirkan rase bnci kite pd org yg bunuh saudara-saudara kite disana adlh dgn cara nie..tue je termampu kite buat other than bersyukur sbb kite masih mampu hidup dgn aman..
nie opinion kite..