Thursday, January 29, 2009

a post that i dont know wut to call it..

masa berlalu sangat cepat..dah nak naik sem 3..jadual sangat x best..kelas stok 8 pagi..adeyhh..mmm maybe ade hikmah supaye aku bgn subuh..insya'allah..kinda busy lately, that's y da lame x update blog..well, something big happened actually..my mom was charged into ward because of high blood pressure, also known as hypertension dan juga dikenali sebagai darah tinggi dalam Bahasa Melayu nya..


it started on Monday, the first day of Chinese New Year, at my atok melah place before we planned to send brahem to Melaka, after my mom performed her asar, then suddenly she felt dizzy..i thought it was only pening2 lalat or maybe dedar2 jek..so i just urut2 her back..few minutes after that she vomitted..gile gelabah semua orang..agak touched tgk iwan lap muntah mak since i have a prob to confront with that situation..agak malu laaa..

then we changed our plan..since mak da x boleh bgn sgt, so ayah hantar aku balek rumah untuk ambil kereta, just in case to send mak for medical thingy and let ayah with iwan to send braem since that time he got a bus to catch..so just left me, jaja and shasha to look after mak..

nearly 9.30 pm baru mak boleh bangun after we gave her euphamol..itu pun agak susah die nk bergerak..sempatlah jugak dgr mak uda bergosip2 perihal keluarga sambil dia memicit2 kaki mak..then we cleaned her..washed this and that..almost 10 pm baru lah kitorg bergerak to get a clinic..

then we arrived at klinik hamimah..betol2 smpai depan klinik then i saw one guy baru nk keluar dr klinik tersebut..ehh aku knal cik polan nie..die yg bg description kt aku tempoh hari..cettt!! doktor tu da nak cabutt..tgk2 jam baru 9.50 pm..kejadah awal sgt nk balek..ok fine..kami pon pergilah to other place, hospital!


di situ mak diperiksa, agak lama menunggu..then one guy nie..or maybe a doctor said that secara teorinya mak kene darah tinggi..yea kinda normal disease for person age like mak..then tunggu punya tunggu..almost 1 am kami tunggu di situ menunggu keputusan sama ada mak akan ditahan or boleh straight away balek..macam2 perkara kami dpt lihat..the most shockest thing was a guy who faced an accident..paramedik sume berlari2 and i saw that the guy da xde rahang! erkkk! gile ngeri! penuh darah satu badan..few minutes after dat waris bg Puan Hanim dipanggil, shasha pon pergila..keluar2 jek dia beritahu mmg mak kene tahan krn bacaan darahnya 159..aku tataw sukatan yg normal tp angka tuh dah menunjukkan bacaan yg tinggi..

then mak pon spent her nights alone at that ward..bukan tiada sapa yg nk temankan tapi mak sendiri cakap dia okay..lagi pun katil mak xde kerusi untuk pelawat duduk..but everyday aku lawat dia..sedih tgk tangan mak kene tebuk sana sini..sakitnya mcm aku pon boleh rasa..risau bilalah dia boleh keluar..seriously, agak awkward bila mak takde kt rumah..

i dont know to whom should i tell my feeling at that time..mmg semua orang pon boleh agak kita bersedih bila perkara mcm tuh berlaku..tp aku nie boleh dikatakan agak egois untuk menangis depan orang especially in front of my family..so i just kept it silent..but im glad when she called me for her things..

after two nights, she was discharged..whewwww~ aku lega sgt..at least tak lah aku tinggal berdua jek dgn ayah lepas jaja, shasha dgn iwan balek tmpt diorg..malam tuh aku jengah sekejap ke bilik mak..tgk mak dah tidur..penat agaknya..rasa sayu jek tgk mak tidur merengkot..lagi sayu bila tgk wajahnya yg agak berkerut ditambah dgn penat..mcm ada benda die fikir wlpon dalam tidur..tak boleh tgk lama2, nnt aku yg menanges..then aku pergi ke rak ubat-ubatan..tgk ubat2 yg baru lagi dalam plastik putih label hospital sultanah fatimah, byk ubat yg mak kene ambil slps ni..ubat darah tinggi ditambah dgn ubat lelah n some other medicines lg yg aku xtaw nk baca labelnya..then aku susun balik..

haihhh..aku tataw nk akhiri blog nie mcm mane..psl aku bukanlah penulis blog yg baik..mcm karangan2 sekolah..biasa diakhiri dgn harapan..so xde lain lg harapan aku selain mengharapkan mak sihat dan dipanjangkan umur..

No comments: