Wednesday, January 7, 2009

atuk..

saket tengkuk mentelaah itu ini..final exam dah bermula..dlm rasa2 nk rileks kt tulang belakang dgn saraf otak..aku pegi bersidai kt tepi tingkap..dpt rasa angin sikit smbil tengok permandangan higway ke kl..tibe2 mata terpandang ke arah bwh..terlihatlah daku akan dua makhluk tuhan yg sempurna ciptaannya (pehal ayat nk bunga2 niee??) agak terpegun tgk seorang atuk memimpin tangan cucunya melintas jalan (consider atuk ngn cucu la kot..) gaya penuh kasih sayang..comel jek tgk bdk pompuan tuh melompat nk ke jalan raya..sungguh touched tgk atuk nye cm melayan jek cucu die smbil agak membongkok membetul2kan rambut cucu nye tu..buat aku teringat pd atuk sndirik...

Haji Abdullah bin Haji Abdul Karim..yupp..that's my atuk..mayb most people just called their atuk just "atuk"..but in my family special sikit since my atuk nie bekas imam masjid sungai abong, so we called him "tok imam"..and he's the one that took care of me n his other cucu while we were soooo young...teringat setiap kali pagi2 ayah hantar duduk rumah atuk before he left to his work..then atuk akan buatkan roti telur and air teh..panggil cucu2 die makan sarapan..and then kalo ade mase, atuk bwk kitorg g kedai sbb nk beli bahan2 masakan ntuk lunch..yup! he's cooking..hebatkan? n sambil2 tuh tangan kitorg menceceh ambil gula-gula..tiap kali makan tghari..atuk akn pggl..kalo x sekali..berulang2 kali smpai kitorg dtg..if not, he wont stop calling us ajak makan..itu mase kitorg belum sekolah..

after few years..kitorg membesar dgn gahnye..but still, umah atok jd tmpt sasaran lpas abes skolah..mkn tghri sume kt situ..

then years over years..biaselah..sume orang maken tua..atuk pon da kurang sihat..nk bejalan pon da susah..angkat tangan untuk disalam pon atok da x kuat..dulu, tangan tu la yg selalu mandikan cucunye..sediakan makan minum..cebok buang air sume..rindu..mmg rindu!

still hope one day atuk akan sihat balek..boleh ajak bejalan2..duduk makan sama2..but hope is just a hope..jauh kt sudut atie aku x boleh nk menipu..memandangkan usia dia yang da semaken lanjut..dgn saket2 nye..in fact, sume org pon sedar, kitaran hidup atuk da nk smpai penghujung..aku bukanlah Tuhan untuk tentukan hidup mati setiap org..tp aku katekan ape yg aku rase..and aku rase pon sume org rase jugak..aku rindu sume perkara2 tuh..sedih terkenangkan dia da x mampu berjalan..nk buang air pon da x rase..itu saket d luar..dalam hati die sape yg tahu..tgk muka die yg dimamah usia setiap kali melawat, buat atie rase sebak jek..nk ajak beborak pon xtaw ape topik nk diborakkan..anak2 cucu sume berkumpol bising2, he just sit at one corner with full of silent..memikirkan sesuatu mungkin...

tp aku still berdoa..Tuhan..semoga umurnya dipanjangkan lagi..aminn

3 comments:

chentachantqs said...

aku rindu jugak sama at0k! :(

Rfq Kml said...

aku teringat arwahnya membawa ku berjalan-jalan membeli gula-gula menaiki vespa kesayangannya :]

may he and many other rests in peace :]

Farah Alias said...

kite hanya mampu doa je bot. yg lain2, tue sume keje Tuhan..