Tuesday, February 10, 2009

forwarding msg..sape yg untung? islam atau syarikat telekomunikasi? atau nenek kau?

sejak lapan menjak nie inbox aku byk dipenuhi dgn msg2 keagamaan..samada friendster mahu pun inbox yahoo sndirik..belum termasuk lg dgn msg2 dr hp..maaflah jika aku katakan aku mmg x baca habis dan terus delete..sbb nya aku sakit hati bila ada yg menyatakan "jika anda forward, anda akan dapat pahala dgn sekian2 ganjaran.." atau "Allah akan memberikan rahmat kpd umatnya yg mengforward msg ini"

selain bengang jika diminta utk membazirkan kredit, aku juga bengang seolah2 agama kita dipermainkan..igt balik,secara asasnya, dosa pahala siapa yg tentukan? kita sesama manusia ke? kalau kau kristian jahil mmg lah knn nye keampunan diminta pada paderi..tp nie kau sembah Allah! ape hak kau nk bg nasib seseorang..buruk baik nasib seseorang itu bkn terletak pd msg yg akan dihantar..aku hairan, kenapalah ramai yg just forward jek tanpa memikirkannya..sedih pun ade jugak..seolah2 mcm da xde pegangan..

aku mengaku, aku juga pernah spt lembu dicucuk hidung bila turut menyebarkan sama msg2 tersebut..yela..bdk2 jakun dgn hp..apelah aku pikir sgt..tahu cukup bulan topup masuk..dan aku juga bukanlah makhluk yg sempurna..subuh pon dah berhari tetinggal..maghrib pun di hujung2 waktu..nk ckp banyak pun aku bukanlah ustazah..tp bila difikirkan balik, msg2 diforward, yg untung syarikat2 telekomunikasi jugak..cube kau tnye, ade dia sedekah untuk bina masjid? atau pun bg org fakir miskin makan? yg diorg taw buat advertising, toyol kuning berjoget2, upgrade kan perkhidmatan diorg..bukannye diorg heran korg dah makan ke tak, da sembahyang ke belum, da ganti puase ke tak..tkde sume tuh..

aku bercakap nie bila aku check inbox ptg td, ttbe hati rasa nk bukak inbox fs setelah sekian lama x bukak..mak aihhh byk sungguh msg2 4rwrd..adelah juga bukak satu dua..bila hati da panas..aku clearkan semua n end up with something that at last i know wut i can post..

:P

2 comments:

Farah Alias said...

sabaq na dibah! huhu

Rfq Kml said...

aduh.nenek aku tak terlibat sia :(