Wednesday, June 1, 2011

Hello June and the future

Tahun 2011 rasa cepat sangat berjalan lagi2 lepas abes intern. kalau takde aral, insyaallah tahun ni aku habis belajar. perghhhhhhh cepatnyaa. rasanya baru hari tuh aku sambut birthday januari, sekarang ni dah pertengahan tahun. ni maknenye aku dah x cukup masa lagi utk pencapaian dunia akhirat aku. dah tiba mase nk kene berpijak atas kaki sendiri. dah takboleh harapkan mak ayah kakak abg sangat. great thing about 2011, banyak benda aku belajar. mostly come from 3 bulan internship hari tuh. antara perkara2 yg berubah sikit pasal aku, aku mulakan dgn hal remeh temeh dulu laa..

first, aku rasa digestion system aku jadi normal. kalau dulu 2-3 hari susah aku nak membuang. serius. so contribution aku terhadap toilet hostel jugak tak banyak. kahkahkah. kalau tiba masa tuh, berpeluh2 aku tunggu. ok disgusting. tapi ni aku nk story jek. sejak intern, setiap pagi dah macam satu amalan la lepas mandi tu aku mesti verak. pasal ape ek..pasal aku ni cepat gelabah orangnya. orang kata nervous tak tentu pasal. so mase intern dulu setiap kali nk pegi keje aku nervous. nervous pikirkan ape task aku dpt today. nervous pikirkan kene marah ke ape. jadi lagi nervous bile LJ panggil aku. walaupun gaya die panggil tu lembut jek tp aku boleh gelabah anjing. ape kaitan dgn sistem pencernaan? so secara tak langsungnya, aku akan terasa nak berak. senang kata, bile aku nervous, aku sakit perut dan terasa nak berak. maka sistem pencernaan aku jadi normal la sebab seeloknya setiap hari kita kene membuang. najis tu toksin dol.

second, percaya atau tak, aku sangatttt jarang tidur petang. berbeza waktu belajar dulu. balek kelas tido. takde keje tido. balek makan tido. ini juga menjadi faktor pertambahan berat badan aku. yer sume orang tegur. tapi sejak intern, aku dah kurang tidor petang. nk tido petang ape nye bai, office hour 8.30 pg sampai 6.15 ptg. 6.15 tu blm tentu terus keluar, kemas2 barang, jalan ke parking dah 6.30..on the way balek walaupun dekat tp nak menghadap jalan sesak lagi. yerla peak hour org balek keje. standard ah. sampai2 rumah paling bangsat pun 6.45 to 7.00. nak tido petang lagi? hangus laa manghrib kau. walaupun weekdays mahupun cuti umum, lagi2 dah abes skg, nk tidur ptg tu dah tak terasa kot. lagi pun tidur ptg ni boleh mewarisi kegilaan. so cuba elakkan.

3rd, aku dah boleh bangun pagi sendiri. walaupun now ni bangun pagi ade hati lagi nk sambung tido, tapi kdg2 tu aku bgn jugak la..so far takde sampai kol 11 lagi. tapi yg ni tak janji la sampai bile bertahan. kehkehkeh. aku insan yg lemah dek tipu daya katil. lagi2 terbangun pagi tu hujan. syurgaa syurgaa..

4th, aku lagi banyak spend time with family daripada spend byk duit. walaupun kene keluar duit, tapi aku rasa berbaloi jek as long as with family. tgk wayang dengan family. beli barang dapur dgn family. masak kt dapur dgn family. borak2 hal cinta dengan family. kire redeem balek mase2 aku belajar dulu yg byk spend dgn member2 drpd dgn family sendiri. hidup berkat, duit pun selamat tinggal ngn family ni. ahaha~ *gelak lainn mcm sikit*

seterusnya, aku rasa aku dah boleh belajar bertanggungjawab kot..kotttttttttttttt...aku rasa dah tiba mase aku kene betul2 serius utk mase depan. dah tak boleh main2 dah. tapi aku nk start mcm mana eh..cari keje, eh yelah. so far banyak dah aku apply. interview tru phone pun ade bai. tapi pikir2 balek, aku nak stay muar. tinggal dgn mak ayah. tu niat aku la. yerla dalam banyak2 anak, takkan sorang pun takde yg nk duduk tgk mak ayah aku kalau ape2 jadi. diorang bukan makin muda, kesihatan tu bebila jek Tuhan boleh tarik balik. bukan aku kata yg lain takde tanggungjawab, diorang selalu jek balek jengah, kasik duit sume, tapi maksud aku yg betul2 nak stay tengok in case mak ayah aku perlukan bantuan ke, nak hantar pegi sana sini ke, at least aku ade. tu perancangan la, yang lebih Tuhan yg tentukan.

so far aku dah 3 hari mengganggur, tapi sebagai anak berjiwa wawasan, ade gak la aku duk usha2 kerja dari rumah (nampak sgt pemalas) tapi bile starting nk kene bayar la ape la, tu yg lemah tuh. aku bukan byk duit pun. kalau lesap, terbang mcm tu jek la.

next week maybe aku turun kl ikut shasha. ade plan nk turun cyber sekali, bukan jumpa kawan2, tp nk makan ayam penyet! kehkehkeh. kawan2 mana ada sgt dah. diorang pun banyak dah habis tinggal nk konvo jek. nk stay kejap jek. lepas rindu kt kl, pastu dah balek muar. mak aku bukan redha sangat aku pergi sana. takde sape nk tolong die. see, sumbangan tenaga aku sgt diperlukan di rumah ni.

any update will be updated soon. chiaow~



No comments: