Saturday, March 12, 2011

Hikayat Merengggg Mahasuasaa


seb bek la die da kawen..

aku baru jek tonton filem ni last nite dgn parents. opps sekejap... kau tgk dgn parentssss??? omaigadd gile loser *"L" fingerr* eh tak bolehke? memang selalu la kitorg satu family tgk wayang sesama. parents aku dedua dah pencen so there's nothing they wanna run for but quality time with family now. ok sumpah aku mengundang.

secara jujurnya, aku pernah dgr sekali jek nama Merong Mahawangsa ni. mase belajar sejarah form 3 kot. lepas tgk trailer terus aku buat research (konon) tru internet jek la nak taw sape Merong ni. baru la aku taw die ni the first king of Langkasuka (yang kt langkawi tu kan?)

utk first review, mmmm dalam filem Merong ni mmg ensem. 2nd, badan die tough. 3rd, die kinda naughty guy but then he falls in love with Embok (which i like coz there's a pure love inside every bad boy) eh jap..apehal review aku ke arah sexual appeal nih?

auwh~

utk review seterusnya, story line agak cliche, come on la brother, CGI da gempak kot..ok la cite die not bad nak compare jauhhhhh panggang dr punggung ngn filem Ngankung yg katenye dapat kutipan tertinggi so far. pls, aku takboleh get over lagi kenapaaaa aku tgk Ngangkung dulu??? cliche maksud aku, korang boleh agak la cite die sama jek mcm cerita epik lain. but as Malaysian aku proud to have this kind of movie. mana korang nak dpt pengarah cmni? cube suruh A. Razak Mohaideen buat, tetibe jek ade mami jarum mencelah kt tengah2 perang tuh sambil menggoncang2 gelang.

review seterusnya, konsep archipellis (salah eja ni..) yg digunakan Merong masa nak berperang tu sangatt la x logik. aku pernah buat eksperimen sains masa dajah 6 dulu gunakan kanta cembung utk membakar kertas. sangat susah dan sgt mengambil masa ok. ape lagi kalau gunakan cermin utk pantulkan cahaya ke arah musuh dan membuatkan mereka terbakar. lagi2 dekat laut yg ade air.wadefak?

next, memandangkan aku tgk dgn parents, so agak timbul rasa malu sikittlaa bile ade some kind of romance scene masa Embok bergaduh dgn Merong. terdiam kejap. kalau tgk ngn member2 maybe rileks jek la tgk boleh nak bertepuk2. tp pikirkan mak ayah aku ade kt depan so mcm ....*takboleh nk tunjuk reaksi* awkward. kahkahkahkah!

then, fighting scene die mmg superb walaupun ade jugak sikit x logik tapi dimaafkan coz kalau tgk cite lain, lagi2 bollywood, cite Merong ni ketidaklogikannya masih boleh diterima pakai. paling terbaik mase tgk Merong berlawan, fuhh mmg terhensem. die sorang jek berlawan hensem, maybe pasal die tak pakai baju. tp ramai gak yg x pakai baju? pasal die jek hensemmm..come on la hero kottt..takkan nk kene over shadow ngn org lain nnt orang confuse mana satu die kalau sume pun nak ensem. ok di sini dpt dilihat marketing strategy die utk kite fokus pade hero. tipsnye, biar hero sorang jek ensem :)

next review is..ok ni xde kait ngn movie ni tp plsssss la orang2 yg masuk wayang. if u guys know that u'll be sitting at the middle, come early la bro, or at least mase trailer. seriushit aku benci tgh2 tgk movie, the starting part where we should pick up the story line, orang tgh nak gaduh2, tetibe ade segerombolan manusia nak jalan selit2 depan kau. dan dlm masa yg sama baru nak tgk2 number sit. ape yg kau nampak? lepas tu duduk terus senyap ah tak payah nak "uish da starttt..dah startt" "wei popcorn aku..". senyapp sudahh.

the rest, aku bagi rating 7/10. tinggi jugak kan. nothing is perfect. so same goes to this film. aku sarankan korang TENGOK, then buat la analisa sendiri. especially this movie is a part of history. so why not we spend few ringgits kt filem kita sendiri. alaah tgk 2012 lagi byk kene tipu. so why not kite terime ke- exaggerate-an filem melayu plak . hehe. as Malaysian, this might be an early move for us to step ahead. lepas ni dah boleh lawan cite King Kong, kite tukar kepada cite Orang Utan. ok x lawak. tp mana taw kan someday movie2 Malaysia boleh diiktiraf ke Cannes Film Festival or even Oscar.

someday..somehow..

u wish



No comments: