Monday, May 17, 2010

what's for dinner?

eyh sehari sampai 2 post? agak melampau bosan la aku ni.

ptg td mak ttbe ckp, "diba amek 4 ulas bawang putih dgn cili padi sikit tumbuk2. udang mak dah turunkan dr peti ais..hari ni masak udang lemak cili padi"
eh aku ke kene buat?

ok start with cili padi lah dulu kan. nak letak berapa biji nie? mak kata "agak2 mulut tu jahat ltk la 10-15 bijik" aku pun patuh walaupun mak menggunakan metafor yg agak pedas bunyiknye. 20 bijik pon boleh mak..baru thrill nnt nak lari ulang alik ke toilet.

memula nak guna blender jek. tapi mak suruh tumbuk guna lesung. cara kampung. aku orang bandar. apa barang tumbuk2 nie. nak suruh aku masak nie kene la guna kaedah aku kan..tp takpe, kali nie patuh lg ckp mak. lagi satu nk suruh aku masak nie kene tahan la sikit..

kejap2

"mak air byk nie ke?"

"nk letak serbuk kunyit x?"

"mak color kuning die mcm nie ke?"

"mak da mendidih belum ni?"

"bile nak letak udang nie?"

dan pelbagai lagi.nak ajar anak masak nie kene la sabar. bukan taktaw masak, tapi kalau masak hidupan2 nie aku kureng sikit. kalau sayur aku pass!

mak rasa sikit kuah, hurmm tak cukup pedas katanya. apeee?? tak cukup pedas lg?? ini boleh mendatangkan cabaran bg aku. dgn serta merta aku mengambil lg 5-6 biji cili padi. gigih menumbuk hingga ke kudrat terakhir. kalau tak pedas lg tataw la nk ckp ape. mak pesan api jangan kasik kuat kalau masak lemak ni. nanti santan pecah. tak cantik. tak sedap. baru aku taw.

then

inilah hasilnya...


udang lemak cili padi cik adibah
tak nampak sgt udangnye..


haaa hambek kau kasik clear sikit :P
nampak cantik, rase tataw lah..tanye mak.

adekah pembaca sekalian sudah meleleh air liur? tidak termasuk kepada yg alergic pd seafood k. ataupun anda sudah terkinja2 suruh mak anda masuk meminang saya? silekan. ini masakan anak dara, so ape yg terlebih terkurang tuh biasalah. patut letak serai mak kata tapi rajinlah pulak kan aku nk pergi belakang rumah maghrib2 nk memotong serai. kang terpotong benda lain, ok tu aku xnak cerita.

nak ditambah rasa lagi, takkan nk makan nasi dgn satu lauk jek kan. so satu lagi ni sebagai lauk penambah atau pencantik pinggan..

telur anda

mase duk menggoncang tu ttbe datang idea nak tambah kicap. tu menerangkan kenapa warnanya agak macha sikit. yg hijau2 tuh? tu cili padi..tetap! hehe

ok tu jek la sesi masak-memasak bersama saye yer tuan2 puan2 *sambil mengetuk kuali ala2 chef wan*

anda pula makan ape?

p/s: ayah kata pedas..

2 comments:

Anonymous said...

cambest je
menarek x?
tp mcm pedas sgt je dh bercili cili :-j
hahaha

br lps mkn nasi gorg udang kt kuala slgr :)

~joy~

Anonymous said...

menarekkk~ mst lah pedas kan..x thrill ah kalau x pedas..bukan org muorr namenye kalau xde cili padi ni