Sunday, May 23, 2010

serett..serettt..

aku tak suka kalau malam2 tgk luar tingkap. lebih2 lagi kalau lampu luar terbuka. nk tambah lagi ekstrem kalau tingkap tu terbuka. sebab kepala otak aku selalu terbayang bukan2 kot2 ade kepala menjengah ke or anything yg sinonim dgn benda2 tuh. sebab lagi satu pasal malam2 aku tak boleh tidor..kalau pergi dapur nk buat meggi ke air milo ke mesti terpandang tingkap tuh..tu psl aku tak suka cuci cawan ke ape lepas minum psl singki depan tingkap. tingkap pula lampu terbuka menghadap keluar. kau pikir ape yg aku pikir? sudahnya aku letak jek atas meja tunggu esok pagi jek cuci. tapi selalu mak aku yg cuci kan.

dulu aku selalu tutup lampu luar tu psl biarkan gelap. kalau ade benda pandang dr luar pun at least aku tak nampak. takpe. tapi lately ayah pesan jangan tutup! kalau tak rumah gelap sgt. baiklah..

ok entry kali nie mmg nk ckp benda bukan2 sikit...

aku bukanlah manusia yg penakot sgt. tapi tak juga berani. tapi kalau nk ckp psl pengalaman, aku mmg ade..

ni kisah mase umur aku 11 or 12 tahun, mase tu masih kt rumah lama dekat satu taman ni. rumah ni agak kecil sikit. setiap malam aku tidur dgn akak aku dalam satu bilik. setiap malam juga sebelum tidur kitorang suka borak2 dulu sampai tertidur. selalu die yg kecundang dulu. sampai la satu malam nie. lampu tertutup, bilik gelap. kitorang mcm biasa2 borak2 la. tgh borak2 tetiba kakak aku senyap. aku pon ikut senyap sama..tak lama lepas tu aku dengar bunyi orang berjalan2 dr arah dapur. bunyi die lain macam. macam kaki orang basah pastu jalan seret2 kat lantai. korang dpt bayangkan? makin lama bunyi tu makin dekat dgn bilik kitorang. lepas tu dengar bunyi tu masuk bilik..crettt crettt...aku terdiam. masa tu aku takde pikir bukan2. aku cuma pikir tikus or cicak kott..walaupun impossible tp malas la nk pikir dalam2 lagi. then, bunyi tu berlegar2 dalam bilik sebelum keluar pergi ruang depan. lepas tu, boleh pula die masuk balek bilik kitorang, then keluar balek then masuk dan seterusnya sampailah aku tertidur...

esoknya, kakak aku tanya "eh kau ade dengar x bunyi seret-seret semalam? aku ingat nak p bukak lampu tgk tp takut terlanggar 'benda' tu pulak" dengan muke selamba tempe die ckp. gile la rupanya die pon dgr! bukan nk cuit2 aku ke ape mlm td. boleh pulak die terpikir nk p bukak lampu. fyi, tahap curiousity akak aku nie mmg tinggi sikit. kalau dgr bunyi bukan2 die suke kejutkan aku ajak tgk. tapi kali ni tak pulak. rupa2 nya kitorang igt masing2 da tidur. akak aku siap ckp cara 'die' berjalan macam arwah nenek aku dulu. tu aku xnak ulas. sbb mmg xtaw. ape2 pon aku bersyukur 'die' tak tunjukkan diri.

last time aku pergi rumah tu mase mak long aku sewa kejap sementara tunggu rumah die renovate. aku ade tgk dekat pintu masuk sliding door tu digantung paku kt atasnye. aku ade tanya jugak kenapa eh, katanya nak elak 'benda2' tu la..okay~ tapi bila tanya mak aku kenapa kita tak letak kt rumah sekarang. mak cuma geleng jek. maybe tahap superstitious mak kurang sikit. die malas nk pikir benda2 nie.

sampailah ke hari ini kitorang masih taktaw ape bunyi tuh. korang rase?

2 comments:

Anonymous said...

siol la ko diba
leh lak ako terbace entry ni time cmni
nsb baek dh dkt subuh

horror siak :P
mungkin dtg melawat cucu cucu die je
rindu kot :)
mmg tdo lmbt ar ako ni
haha

Anonymous said...

oooo..ko lah yg slalu tak basuh cawan tu..cehh