Friday, August 3, 2012

.... *sigh*

serba sikit update..

first of all, aku bukan jenis yang suka nak menuntut sesuatu yang belum pasti itu hak aku. sama kes hal kerja. orang janji itu ini kat aku, tanpa hitam putih, tanpa sebarang tandatangan dokumen, tanpa penggunaan seorang lawyer. aku pun tak jamin ape akan berlaku. so as expected..

janji tinggal janji..

aku bukan orang yang suka nak meminta2, mengemis macam orang takde harga diri. sama macam berhutang. kalau orang hutang dengan aku, aku akan diam jek sampai orang tu ingat sendiri, walhal dalam hati aku menyanyi-nyanyi mintak kau bayar. bagi aku itu tanggungjawab kau, pandai hutang pandai bayar. tapi tu lah, advantage bukan kat aku, kalau pihak sebelah sana terlupa, or buat2 lupa, benda tu berlalu macam tu jek. sampai satu waktu, aku halalkan jek..

sama macam kes ni..

masa kau nak hire aku, pum pang pum pang kau janji. sampai aku tinggalkan apa yang aku ada masa tu. kawan, pakwe, kerja, family, etc etc..untuk mulakan sesuatu yang aku pun tak pasti lagi. siap kene penalty tu. sikit pun aku tak minta pampasan.

kene kacau dah..kene mengata dgn sekumpulan orang tua takde wawasan kt kantin pun dah..kene marah pun dah..diperkecil2kan pun dah..kene kutuk pun dah..kene buat extra kerja bukan dalam skop pun dah..

certain orang dengar..ceh baru kene gitu jek dah bebel kt blog..kau apa taw..bukan kau yang tahan telinga mendengar..bukan kau yang kene ikat perut tiap2 bulan pasal gaji ciput..bukan kau yang kene tahan diri beli barang2 yang dah lama kau idamkan..bukan kau yang duk pikir cukup ke tak ni nk bagi mak ayah..bukan kau yang duk termenung tgk bil sendiri..and bukan kau yang rasa penat explain tak cukup duit bile member ajak bercuti jauh2..

lain orang lain rasa..maybe ape aku rasa sekarang x sama mcm orang lain..

ada orang maybe boleh buat extra work..tapi bukan aku..aku bukan pikirkan duit semata2. kesihatan pun aku nk kene monitor lately. sakit demam bukan ada sapa boleh jaga. mak ayah jauh. nak harapkan kakak2, diorang pun bukan selalu senang nk jage adik diorang ni. nak tak nak kene jage diri sendiri.

kalau buat something good, takde sape perasan. bukan aku nak harapkan compliment or appraisal, but a bit of thank you pun aku dah proud.  cuba kalau silap sikit, dari hujung partition sini sampai ke hujung partition sana duk mencanang. tak cukup sehari, minggu depan pun ada orang sambung lagi. 

ayat "kesian diba.." lama2 dah jadi annoying aku dengar. aku tak harap pun kau kesian kat aku. kalau betul kesian, then stop bercerita. orang cakap mcm tu lagi aku nak menangis tahu tak stupid.

so end up, aku demotivated. dah malas nak jaga reputasi. malas nk jaga hati sana sini. status berubah ke tak, aku ikut flow jek. 

kau kasi kerja, aku buat. 

aku buat silap, kau marah lah. 

aku buat benda bagus, takyah puji pun takpe, bawak la keje aku tu kt bos besar, cakap kau yang buat mcm selalu..

people tend to look at negative side instead of good deeds that you have done. so why bother? 

kan..

No comments: