Monday, August 15, 2011

Tarawikh, Mak Cik dan Sendawanya

Diam tak diam dah separuh bulan kita berpuasa. alhamdulillah, tarawikh pun jarang tinggal, puasa pun belum 'holiday' lagi. eceh! tapi adelah jugak tak pergi tarawikh. cuma percentage aku pergi berbanding tak pergi adelah lebih tinggi. ikut tahun2 lepas, mmg failed. boleh kire pakai jari. rasanya ade tahun yang aku tak pergi langung.

bulan puasa ni jugak aku nak kurang ber-blog. sebab aku kalau tulis apa2 mesti punye terbabas kutuk orang. kalau orang lain baca, dah sama tanggung dosa. so biarlah bulan ni kite jadi umat berakal beriman sikit.

tapiiii..ade gak story..aduhai

tadi masa tarawikh, aku duduk sebelah seorang mak cik ni..(jangan dibaa...jangan starttt) surau yang aku pergi ni kira surau baru jugak. aku suka tempat ni pasal bacaan imam die jelas, surah pun tak panjang, doa pun tak lama. bukan ape, untuk diri aku sendiri, aku ni cepat hilang fokus. so kalau baca surah panjang2, kaki aku cepat jek menggeletar, aku tak boleh statik diri lama and automatically aku akan bergerak2. macam cacing pun ade. tu tak masuk dengan berpeluh lg, saf rapat2. menggeletis la orang kata. so dengan bacaan yang pendek dan jelas, aku boleh tawaduk dalam solat. halamak~

back to the story la makcik.

so aku duduk sebelah seorang makcik ni, semalam pun aku rasa aku duduk sebelah die gak. aku kenal bukan pasal telekung die, or rupa makcik tu sendiri. tapi aku kenal makcik tu melalui sendawa die (haihh terkutuk pulak *tepuk dahi). yer, dari semalam aku duduk dgn makcik yang banyak angin ni. jodoh kuat, so hari ni dapat duduk sebelah die lagi. kadang2 aku kesian gak dgn makcik ni, boleh ke die khusyuk kalau asyik sendawa jek. boleh dikatakan tiap 5 saat die burppp. kadang aku terpikir gak, adekah badan aku yang banyak angin ni berpindah ke badan die so that's why die asyik sendawa. ajaib la kan melalu sentuhan bahu ke bahu jek angin boleh berpindah. kalau urut tu aku pernah la dengar. kiranya bile makcik ni sendawa, aku kt sebelah pun sama hilang fokus sebab asyik tahan nafas. taknak la pulak kang terbau asam pedas ke murtabak singapura ke kan..silap2 aku yang termuntah atas sejadah. dah over.

itu satu hal..

ade satu hal lagi, pergerakan solat makcik sendawa ni agak slow. lebih slow dari aku. atau aku jek yang takde tomakninah? tu lain hal la. tapi jadi isu bile aku nak bangun sujud. masa aku nak bangun tahiyat awal, aku bangun dengan laju, while that makcik sendawa masih lagi duduk. tengah aku berdiri, kain telekung aku tersentap dekat kaki makcik tu dan menyebabkan separuh dari kepala aku terdedah, kepala aku menyenget, rambut dah terkeluar. dalam masa yang sama hati aku dah menyumpah2 (maklum, darah muda) while that makcik masih steady duduk. 2-3 kali aku tarik kain telekung aku, makcik tu masih cool lagi. slow2 die bangun. hish. nak marah tak sampai hati. entah die perasan ke tak aku tataw. tapi dalam masa yg sama aku was was solat aku ni masih sah ke tak. aku cekalkan jek la hati. yakin solat aku masih boleh diteruskan.after that incident, aku pun terpaksa slowkan movement. taknak pisang berbuah lagi. tp still, ade jugak aksi sekat menyekat, tarik menarik kau mmg da bowm~

lagi satu hal telekung aku ni pun dah telan dek zaman. getah kt bahagian muka ni mcm hidup segan mati takmau. tertarik sikit nampak anak rambut. aku plak jenis bangsa tak suka pakai anak tudung. so bare with it la diba.

dalam masa aku tahan nafas dengan sendawa makcik ni, aku follow jugak pergerakan dia, die nak bangun baru aku bangun. nak bagi salam pun kene lembut2, kalau tak sekejapan boleh tertarik. seksa.

ni pasal aku malas nk blog lagi. see, kan dah free2 buat dosa. tapi pasal takde identiti yg didedahkan, so anggap halal je la eh.

tu jek ceritanya. takde motif pun.

selamat berpuasa people.

1 comment:

Anonymous said...

*geleng2 kepala.. diba diba..