Sunday, May 22, 2011

Review Nur Kasih


salam sejahtera kepada semua,

hari ni dgn baik budinya saya, ehem..ingin memberi point of view dari sudut pandangan saye sendiri terhadap filem Nur Kasih.

well, seperti biasa, saye tgk movie kali ni with the whole family, lengkap pakej keluarga bahagia kesahnye...

nak start dengan ape eh..

dadadadammmmm~ *background music*

First of everything, this movie memang banyak bagi nilai murni dari sudut pandangan islam dan kekeluargaan, thats why aku suggest sangat2 tgk dgn family instead of dgn pakwe, nanti sentap sendiri. itu sudah pasti. tengok tajuk dah boleh agak. banyak pengajaran positif yang boleh penonton absorb dari filem ni. ade certain nilai murni yang kene paham isi tersirat sendiri.

tapi kali ni nak start review dgn benda2 negatif dulu. orang tua2 kata berusah2 dulu..

first 30 minute dah boleh buat aku menanges. aku jek la..tataw orang lain. sedih bila ustaz aidil terkenang pasal wife die, lakonan ayu raudhah. macam mana die imbas balik masa2 bahagia diorang anak beranak main-main atas katil. geletek2. gelak2. eh. memang happy la. walaupun tak bape nak logik orang boleh happy mcm tuh. patut pun devastated gile aidil. tp air mata kau akan stop agak lama lepas tu pasal scene2 sedih seterusnya depends on mood masing2 kalau nak menanges, menanges lah. kalau tak menanges pun takpe. pasal tak bape sedih. tp tak semua cerita perfect kannn. ade cacat celanya jugak. ade tak logiknya bile ustaz aidil flash back balik mcm mana wife die mati.

si wife die ni kononnye begitu terpegun tengok layang2 sambil die ikut jek mana layang2 tu pegi yang akhirnya jatuh kt atas jalan then die pegi amek dan tetiba jek ade lori langgar.

pastu mati.

dah habis watak ayu raudhah kt situ jek. kt sini agaknya khabir bahtia dah kehabisan idea mcm mana nk matikan watak tuh. nak buat bini die sakit panjang pulak kang. cara paling senang kita buat die kene langgar lori jek la. done.

another scene tak logik masa tragedi keretapi meletup tuh. cantik memang cantik cara keretapi tu belanggar. tp benda jadi cacat bile die meletup. boom! pergh gile CGI kau fail. nampak sangat letupan tampal. ade satu scene mamat arab terbakar sambil lari2, nampak sangat api kt badan die efek kartun. aku rasa kalau nak efek2 ni khabir bahtia patut mintak tolong adik beradik KRU. kalau jual mahal sgt, tak payah buat efek byk sgt. obviously fail.

pengambaran gambar lain memang tabik lah! walaupun amik gamba kt sawah padi kau boleh rasa suasana kampungnya. cukup kampung. belum lagi ditambah suasana kt jordan. yang ni serius buat aku rasa nak kumpul duit cecepat pergi umrah. ceh.

utk sudut pandangan positifnya, cerita ni banyak bagi kesedaran. aku rasa extremist-extremist sekolah aku dulu patut tgk, boleh sentap ni. ni aku refer pada scene di mana seorang ustaz enggan memberi ceramah berkongsi ilmu kepada budak2 kelas adam kerana yang perempuan tidak menutup aurat, lelaki duduk tak sopan serta bercampur gaul lelaki perempuan. kiranya ustaz ni tak membantu langsung dalam mendidik agama kepada budak2 zaman skrg. haaa 2 kali lima lah ni ngn cikgu2 sekolah aku dulu. kalau die tgk ni best ni. kehkehkeh.

aku paling suka waktu adam mengajar kelas agama, adelah budak pompuan ni ade crush kt adam. bile dpt peluang, girl ni nak talk heart to heart dgn adam, adam menolak dgn cara sangatt halus by calling his wife utk mendengar instead die sendiri mendengar masalah girl ni. kire die bijak handle situation dgn tak bagi peluang langsung kat girl ni nak menggatal kat die dan dia tahu batas dia as suami orang. adam memahami konsep prevention is better than cure. good job adam. haha. see, lelaki2 diluar sana, sile amek iktibar. hehehe

as a contra nye pulak, utk scene jehan miskin yang terlampau miskin ilmu agama sampai die pikirkan duniawi dengan menolak idea halal haram untuk membina sebuah kelab hiburan. then die bidas balik guna ayat sampai bila melayu nak maju. kat sini nur amina pulak kasik die sentap dgn menjawab rezeki saye bukan encik yang tentukan, tapi Tuhan. kahkahkah! terdiam cik polan mase ni.

jalan cerita aku boleh ckp ok laa~sama macam korang tgk drama2 kt dalam tv. tp cara pengolahan die berbeza. berbeza macam mana tu susah sikit nak explain. tp senang kata korang akan rasa dekat di hati.

overall cerita simple jek. senang faham even drama die dulu aku banyak tinggal. tapi dalam banyak2 movie melayu aku rase this antara yang bagus la. cukup nilai murninya, cukup pengajaran, cukup bagi orang faham. walaupun takdelah sedih mana seperti yang digembar gemburkan. masa Tiz tanya semua orang menanges tak tgk cite ni? patut aku jerit kuat2 "TAK SEDIH SANGAT!" sebab memang air mata kau akan fully stop mengalir bile scene sedih or the punching line die mcm..dah..sampai situ jek.

oh yea btw, aku tgk dekat dataran pahlawan. tepat2 waktu pelakon2 die buat tour kt melaka. dapatlah jugak tgk remy ishak, syafie naswip, fizz fairuz and tizz zaqyah secara dekat. betul2 dekat bile aku dpt tangkap ni haa..











Dagu syafie naswip..KAHKAHKAH!







and some other photo yang x bape nk clear.
*maaf hp cap ayam*


so people,

enjoy watching it. taknak tgk pun tkpe. tunggu kt astro ria raya dua tahun lg :)

No comments: