Sunday, January 9, 2011

what's wrong with malay songs?

dalam bahasa melayunya, ape masalah dgn lagu-lagu melayu? entry ini ditujukan kepada mereka-mereka diluar sana yg dah rasa diorang cukup cool dgr lagu2 english, or tiap kali masuk kete tuka hits.fm mahupun fly.fm. cool siot korang.

one day ni aku pergi la midvalley, masuk kamdar, biasalah dorang pasang lagu2 melayu. tetibe keluar plak lagu2 ost magika. since aku da tgk cite tu berulang kali (ni kes bosan la bukan taksub) so ntah macam mana mulut ni pun sama terikut nyanyi. tak salah kan? sebab aku orang melayu. tetibe cik member tegur, "omg tak sangka kau taw lagu ni.." senang kata member ni pun cool gak, tak dgr lagu2 melayu sgt. gua pedulik ape bai. gua nak nyanyi, gua nyanyi jek. few minutes later, terkuar plak lagu elyana. sape penah dgr yang lirik die ade tarik2 tali bagai. hah lagu tu pun boleh dikatakan favorite. lagi skali member tegur "diba plsss..."

di sini saye bukanlah nak menegakkan lagu2 melayu, tapi kadang2 tu kalau kite x suka lagu melayu, like more kebaratan sana, tak perlu la nk memperlekehkan kalau orang lain suka lagu melayu. sama macam kalau kau tak sembahyang, member kau sembahyang, then kau gelakkan die kononnye die ni konon2 baik. lebih kurang la.

aku tak tahu ape masalah dgn lagu2 melayu sampai kene gelak bagai for certain people. tapi AJL hang tgk pulak. for me sama jek. cume konon pasal die melayu so ade kurang la. tapi masalahnye da memang gitu gayanya. cuba translate love the way you lie kepada melayu, lagi orang gelakkan. so sama la, nak buat lagu kene gayanya. sama mcm lagu melayu, dah die melayu, so gaya melayu la. ade jek lagu2 melayu ala barat, oh tak2 yg tu korang dgr...pftt~

nak dgr lagu english tak salah beb. tapi tak perlula perlekehkan org dgr lagu melayu. kau tu bukan melayu ke? bahasa harian kau english ke? rambut kau original blonde ke? silelah tanya soalan2 tu kt diri sendiri ok. hidung kemek jawa tak payah nk implan jadi omputih. sama jek dua2 kau boleh bernafas.

aku cakap ni based on experience sendiri jek, ramai member2 aku yg mcm aku ckpkan tadi. no offence la just nak bagi clear sikit. clear ke? hehe. tapi apa2 pun, senang kata cerminlah muka tu dulu. banyak dah dgr bile tanya member2 wei ni lagu ape eh..sorry i tataw..sorry, i tak dgr lagu melayu sgt...ceh! dalam hati tu sebenarnye, peh bangga siot aku tataw lagu melayu..

tapi yg peliknya, lagu seberang kau layan plak. ke kau orang ni asal international jek, layannnn~

belah laa..

nah aku kasik korang layan lagu ni..menarilah sampai lebam!



No comments: