Wednesday, May 26, 2010

owh kulitt

i have skin disorder. ok ni mukadimah aku utk entry kali ni. ade korang kesah? kalau korang cautious psl penyakit2 kulit ni ok teruskan membaca. jika dah rasa kulit tu cukup cantik dan boleh jadi model mandian olay, sile berambus. pasal kulit korang dah cantikkkannn...

ok start with..ermmm..few weeks ago la..mase nie aku tgh memerah otak utk final exam. biasala kalau final exam byk benda aku tak hiraukan utk fokus pd BELAJAR. ecehh busuk jek ayat kan..haa tapiii..tapii..makan aku tak pernah tak hiraukan. tu adalah hak asasi kemanusiaan utk hidup lebih2 lagi yg kuat belajar mcm aku nie. silalah muntah. masa tgh khusyuk2 belajar (khusyuk ke?) kt library, tangan aku ni mmg suka menjalar2 kt tubuh sendiri. sampailah kat part leher, aku rasa mcm ade kemarau berlaku kt sini. kering sgt. aku buat tak layan jek la. maybe pasal aircond library tu kuat sgt. and aku mmg sedia maklum pd diri sendiri yg kulit aku mmg sensitif. cuaca panas sgt kering. cuaca sejuk sgt pon kering. pantang salah pakai sabun pon problem gak. baik mati jek lah (*_*)

memula just area tengkuk jek kering2 ni. so aku fikir esok lusa baik la tuh kalau pakai pelembap. tapi ade sekali aku balik muar, cuaca kt muar nie panas mmg dahsyat..sampailah satu ketika aku keluar dgn adik-beradik aku. jalan punya jalan mmg tak ingat dunia. balek rumah, masuk bilik...damnnn!! ade bintik2 merah menjajah di area2 bwh dada aku. mase tu baru rasa pedih. pegi tunjuk kat mak, shasha dgn jaja, diorang pon terkejut. mak suruh sapu krim, ntah jenama apa die bg aku. rasa sejukkk jek krim tu. malam tu pula makan besar ngn family kt sabak aur, biasala seafood. dalam hati terpikir gak kot2 kalau makan seafood lagi teruk kang. bohhlayan! makan punya hal, kene kanser pon boleh diabaikan.

balik cyber menghadap final exam balek. mase tu keadaan kulit tak berubah cuma bila mandi gune scrub ade la rase kulit2 mati tertanggal. mcm aku kate, final exam buat aku x hirau sume nih. sampailah masa aku cuti..

masa cuti ni tetiba penyakit ni berpindah ke celah lipatan lengan aku plak. wahh tak cukup leher dgn bwh dada, smpai ke lengan kau nk jajah yer. ha yg ni aku ade snap gambar. silalah tatap.

kesiankan saye? :(

sorrylah gambar leher wa tak dapat ah der..nampak mcm tak terukkan? ni masa awal2. korang jgn sebok kata aku mengada2 "alah merah2 sikit jek da bising nk buat entry.." jangan derrr..lu belum tgk mase wa merana sampai nk toleh kiri kanan pon pedih wa ckp lu..psl kulit da kering sampai merekah2. pastu kene pulak dgn peluh..rasa die fuhhh nikmatt wa ckp luuu...

kebetulan shasha balek cuti. sambil2 tu berkongsi nasib dgn die psl sakit kulit ni.. then sesi Google meng-Google pon terjadi. aku compare kan la kulit aku dgn gambar2 pesakit psiorasis dan eczema ni semua. alhamdulillah takde yg teruk smpai mcm tu tp simptom2 tu ade la..ptg tu juga die teman aku pergi klinik. oleh krn die ade panel, so jimat duit. terima kasih shasha.

jumpa doktor, tunjuk yg dekat lengan dulu. wahhh sekali tgk jek doktor tu kata "owhh ni allergic nie.." hebat sial doktor nie. tak payah die belek2 ke ape tgn aku dah taw sakit ape. agak2 kalau aku offer nak selak baju tunjuk bwh dada tu die nk tgk tak? aku beritahu gak hari tu ber-aircond kulit jadi lagi kering teruk. die kata "haa yerlaa tuh..awak allergic dgn peluh sendiri.." owh heh..kalau allergic dgn peluh sendiri mcm mana boleh jd allergic eh? takperlaa die yg pakar. aku ni biology pon takat B4 takpayah nk bising. so die bg sabun mandi utk lembutkan kulit, ubat sapu dan ubat gatal. shasha kata "mentang2 TM cover byk plak ubat die.."

so lately da makan, mandi dan sapu ubat tu, kulit aku bertambah baik. terima kasih doktor. betullah tu kot allergic dgn peluh sndiri. memula pakai, kulit jadi kering then mcm pecah2. then da lama2 die terkopek sendiri especially masa mandi. alhamdulillah da ok la tp rasa2nya sakit ni akan dtg balik tak?

before that ade juga tanya pd cousin aka nurse kt HUKM. die tgk die kata ni eczema nie. tapi takpe, eczema as long as kulit kau lembab die ok. and it's not contagious. tu yg penting! so bakal suami aku tak perlulah risau k. kadang2 sedih fikir cmne nak dating kalau kulit kering2 kt muka pulak? mcm mana kalau nk pegang2 tgn kalau tgn kasar2? mcm mana laki aku nk cium kt leher nnt? dasar GATAL patut Tuhan turunkan bala mcm ni kt ko!

1 comment:

Anonymous said...

HAHAHA kesian kau adibbbbbbb!